onsdag 23 februari 2011

Wednesday Cupcakes

Nu har jag återigen bakat cupcakes och den här gången var det ett beställningsjobb. Nu låter det som att jag har kopplingar till maffian. Men så vitt jag vet är inte min mor någon maffioso...Cupcakesen är alltså till min mamma som fyllde år förra veckan. Jag använde min nya muffinsform från Ikea och cupcakesen fick en helt annan form än vad jag är van vid. De ser nästan ut som små svampar. Men det är ju alltid kul med lite variation! Söta blev dom i alla fall. I dubbel bemärkelse.


Nu när själva kakorna är bakade så återstår bara det angenäma problemet med fyllning och frosting. Det finns ju så många goda varianter att välja mellan så jag blir alldeles konfys! Medan jag funderar kan ju ni roa er med att baka lite. Här kommer receptet på dagens cupcakes!

Vaniljcupcakes: ca 12 st
100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
1 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker (jag använde 1 vaniljstång)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt

Smält smöret och tillsätt mjölken. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och sikta ned i smeten. Rör om försiktigt. Häll upp i formar och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 12 -15 minuter (beroende på hur stora formar som används).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar