onsdag 16 februari 2011

Chokladmacarons


Dagens kaka får bli chokladmacarons! Det är väl inte så dumt? Jag tycker väldigt mycket om kakor som man kan förvara i frysen och sen är det bara att plocka fram så många som behövs och fylla dom med någon smörkräm eller liknande. Då behöver man aldrig känna någon stress om man skulle få oväntat besök. Jag tror att det är därför jag älskar att baka cupcakes, whoopies och macarons.

Hur som helst, chokladmacarons - fantastiskt goda! Det bästa är att de är så små att man kan ta två utan att det gör något. Det tar lite tid att baka dessa kakor, men det är det värt! Själv tycker jag om när det är flera moment och lite tidskrävande. Jag är t.ex fasligt förtjust i att mala mandel i min mandelkvarn. Jag vet inte varför, men det känns rätt...

Chokladmacarons: ca 25 st
100 g finmald mandel
4 äggvitor
3/4 dl strösocker
2 msk kaffe
4 dl florsocker
3 msk kakao

Chokladsmörkräm:
100 g mjukt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Mal mandeln fint och blanda med florsocker och kakao. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt lite socker i taget. Smaksätt marängen med kaffe. Vänd försiktigt ned marängen i mandelblandningen. Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut ca 50 kakor stora som femkronor på plåtarna. Låt kakorna vila i 30 minuter och grädda sedan i ca 15 - 18 minuter i 180 grader. Lossa försiktigt kakorna och låt de svalna helt.

Vispa smöret krämigt och tillsätt de övriga ingredienserna under fortsatt vispning. Bred smörkrämen på hälften av kakorna och lägg sedan ihop dem två och två.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vill bara tacka för en otroligt inspirerande blogg!
    Hittade hit med tips från Ulrika (Ulla), och har provat att baka dina chokladsemlor idag.

    Länkade till dig i mitt blogg inlägg där jag bjöd mina läsare på receptet!

    SvaraRadera
  2. Hej! Tusen tack för de fina orden! Vad kul att du gillar min blogg. Jag hoppas att du tyckte om semlorna :)

    SvaraRadera