onsdag 2 februari 2011

Centerkaka


Det här ser ut som en helt vanlig mördegskaka. Inte så märkvärdig, kan tyckas. Men surprise, surprise! I mitten gömmer sig en bit centerchoklad. Den här kakan brukar gå hem hos alla, både stora och små fikagäster. Jag hittade ingen bättre bild och jag skyller det på att kakorna blir uppätna så rackarns fort...

Jag brukar ibland tillsätta lite kakao i degen för att få en annan smak på kakan. Om man vill göra det så skippar man vanlijsockret och tillsätter ½ dl kakao istället.

Centerkaka: ca 30 st
200 g mjukt smör
1 dl strösocker
240 g vetemjöl (ca 4 dl)
2 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
2 rullar center

Blanda ihop alla ingredienser (utom centerchokladen) till en fast deg. Rulla små bollar av degen och platta till. Lägg en center i mitten på varje kaka och nyp ihop kanterna så att ingen choklad syns. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 8 minuter.

5 kommentarer:

  1. Den här kakan kommer garanterat att bakas inför 2-års kalaset om några veckor. Kan liksom inte misslyckas när center är inblandat!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen en perfekt kaka för ett 2-årskalas! Det kommer att bli succé :) Men oj, vad tiden går fort! Blir lillan redan 2 år?!

    SvaraRadera
  3. Nu har vi äntligen provat baka dessa kakor och dom blev verkligen utsökta! Frågan är om dom räcker till kalaset imorgon... ;)

    SvaraRadera
  4. Härligt! Hoppas att det blev några över till kalaset :)

    SvaraRadera
  5. Haha jag har precis stoppat in mina kakor i ugnen..18 stycken blev det endast..kanske får ha dom nån minut längre i ugnen... /Camilla

    SvaraRadera