måndag 21 februari 2011

Vad blir det nu, jo en chokladtiramisù!

Jag har aldrig varit något större fan av klassisk tiramiù och jag tror att det har att göra med att jag inte tycker om kaffe. Men så en dag råkade jag hitta ett recept på denna chokladtiramisù och jag tänkte att jag skulle ge det en chans till. Vad kan gå fel med choklad, liksom?! Jag är väldigt glad att jag testade för numera är detta en av mina absoluta favoritefterrätter (trots kaffet)! Helt outstanding. Alla som har smakat denna grymma efterrätt har blivit mer än nöjda. Fattas bara annat...

Vill man köra på en mer barnvänlig variant så är det bara att skippa whiskyn, kaffet däremot blir lite svårt att klara sig utan. Men man kan ju göra så starkt eller svagt kaffe man vill. En liten grej till bara, sen ska jag ge mig. När ni vänder kexen i kaffeblandningen så tänk på att vara snabba! Annars kommer kexen att falla sönder och det blir bara mos av alltihop.

Chokladtiramisù:
ca 5 portioner
2 ägg
3/4 dl florsocker
100 g mörk choklad
125 g mascarpone
1 ½ msk whisky
1 ½ dl kaffe, starkt
savoiardikex
1 ½ dl hallon

Dela äggen och skilj på vitor och gulor. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vispa sedan äggulorna med florsockret.
Smält chokladen och rör sedan ned i äggsmeten tillsammans med mascarponen. Blanda ordentligt.
Vänd försiktigt ned äggvitorna i smeten.
Blanda kaffet med whiskyn och rör ned 1 ½ msk i chokladsmeten.
Vänd kexen i kaffeblandningen och varva kex, chokladsmet och hallon i en skål. Låt stå kallt i några timmar.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    ville bara säga att du har en grymt bra bakblogg! hittade hit av en slump och nu är jag inne lite titt som tätt för att se vad du har hittat på :) gjorde cake popsen med oreos till alla hjärtans dag, och de var en stor hit! fick ett ryck och gjorde kladdkakemuffinsen i söndags (grymt goda!) och har även hunnit med två satser chokladwhoopies med apelsin- och vit chokladfyllning. tips till dom: riv färsk ingefära och ha i lite av saften från den i fyllningen. Oj vad långt det blev :) tack för en bra blogg iallafall!
    Kram Linn i Göteborg

    SvaraRadera
  2. Jag tackar och bockar! Vad kul att du gillar min blogg och att du har använt mina recept! :) Jag ska ha ingefäran i åtanke nästa gång jag bakar whoopies, tack för tipset!

    SvaraRadera