onsdag 1 december 2010

Recept på saffransbullarna


Jag vet inte om det syns på bilden, men jag använde några söta bakformar med julmotiv på som blev över från i fjol. Extra mycket julstämning!

Här kommer receptet på de goda saffransbullarna. Jag rekommenderar verkligen att ni provar detta recept! Jag gjorde bara en halv sats, för jag hade inte så mycket saffran hemma och då fick jag 24 st bullar. Nu har jag ju i och för sig kroniskt dåligt ögonmått så alla bullar blev olika stora, men de blev lika goda för det!

Saffransbullar: ca 45 st
200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst (för söta degar)
2 st kuvert saffran
2 dl strösocker
1/2 tsk salt
14 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g rumsvarmt smör
200 g hackad vit choklad
3/4 dl socker

Garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Smält smöret och tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Smula ned jästen i en bunke och häll över vätskan. Rör om tills jästen har lösts upp och tillsätt sedan saffran, socker och salt och mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Dela degen i två bitar och kavla ut. Bred på smöret och strö över socker och vit choklad. Rulla ihop degen och skär upp i lagom stora bitar. Låt bullarna stå och jäsa på plåten i ca 20 minuter. Pensla bullarna med det uppvispade ägget och strö lite pärlsocker på toppen. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 10 minuter.

4 kommentarer:

  1. Det låter smaskigt! Har just bakat vanliga, traditionella lussebullar, men jag blev ganska sugen på att prova dom här också. Bara att bege sig till affärn för saffransinköp! :)

    SvaraRadera
  2. Man kan aldrig ha för många lussebullar - så det är bara att fortsätta baka :)

    SvaraRadera
  3. Testade precis receptet, ååh så gott!
    Jag länkade till detta recept på mig blogg,
    hoppas du är okej med det! Supergoda! ;D

    SvaraRadera
  4. Självklart är det okej! Kul att du hittade receptet :) Jag bakade också dessa bullar häromdagen, så nu är jag redo för advent :)

    SvaraRadera