torsdag 30 december 2010

Chokladtårta med glasyr


Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén. Kameran är på villovägar så jag fick använda mobilkameran.

Det börjar dra ihop sig till ett nytt år och många har nog redan bestämt sin nyårsmeny, men om det skulle finnas någon vilsen själ därute som behöver hjälp med att komma på en passande efterrätt så har jag svaret! En fantastisk chokladtårta med mörk chokladglasyr! Den är enkel att göra, går bra att förbereda innan och den smakar lika gott nybakad som dagen efter. Varje gång jag bjuder på denna tårta brukar jag (nästan) få stående ovationer, så jag törs lova att det är en riktig höjdare. En annan bra sak är att den ser mer avancerad ut än vad den egentligen är så folk brukar bli imponerade (man behöver ju inte berätta sanningen).

Chokladtårta med glasyr:
2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 nypa salt
1 dl smält smör el margarin

Glasyr:
150 g mörk choklad
1 dl vipsgrädde
25 g smör

Blanda alla torra ingredienser i en bunke och blanda om. Tillsätt äggen och smöret och rör om ordentligt. Häll upp smeten i en smord springform och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 15-20 minuter. Låt kakan svalna och stjälp upp på ett fat.

Blanda choklad och grädde i en kastrull och koka upp på svag värme. Ta kastrullen av plattan när chokladen har smält. Tillsätt smöret och rör om. Häll glasyren över kakan och låt stå några timmar. Servera med lite grädde.

2 kommentarer:

  1. Oj vad jag önskar jag hade sett den här igår när jag desperat letade efter nyårsdesserter! Nu blev det något helt annat, men det här receptet tar jag med mig till något annat firande. Såg gott ut! :)

    SvaraRadera
  2. Tur att det kommer fler festliga tillfällen! Och dyker det inte upp några får man skapa egna ;) Det här receptet måste du bara prova!

    SvaraRadera