fredag 10 december 2010

Mariannetryffel


Ingen jul utan Mariannetryffel. I alla fall om du frågar mig och min mamma! Vi är båda väldigt förtjusta i mint och choklad, helst i kombination med varandra. Så nu när tryffeln är gjord så kan julen börja på riktigt!

För några år sen så fanns det Marianne-crush att köpa, en påse med färdigkrossad Marianne. Men numera får man köpa stora karameller och gå lös på dem med en kavel och det kan ju faktiskt vara ganska kul. Ett bra sätt att få ur sig lite aggressioner. Jag körde på dubbla plastpåsar idag, men jag lyckades ändå göra hål på båda påsarna, så jag fick Mariannesmulor över hela köket...Antingen var jag för våldsam, eller så var det dålig kvalitet på påsarna. Jag väljer att tro på det sistnämnda. Nä, dags att sluta svamla och ge er receptet istället, det är väl trots allt därför vi är här?!



Mariannetryffel:
ca 50 st
2 dl vispgrädde
200g finhackad mörk choklad
200g finhackad ljus choklad
ca 20 krossade Marianne

Kakao

Koka upp grädden i en kastrull. Ta kastrullen av plattan och rör ned chokladen, lite i taget tills allt har smält. Blanda ned Marianne-krosset. Låt blandningen stå i kylskåpet och stelna i några timmar. När smeten har stelnat är det dags att rulla små bollar (de får gärna vara lite ojämna i formen). Rulla sedan tryfflarna i kakao. Förvara godisarna i en lufttät burk i kylskåpet. Vill man hellre rulla tryfflarna i florsocker så bör man göra det i samband med servering, eftersom florsockret "smälter" om det står i kylskåpet.

2 kommentarer:

  1. Efter att jag och min mamma provat den här kom vi överens om att den numera hamnar bland godis som kommer att kokas VARJE jul. Och kankse lite oftare än så... den var jättegod!!! :D

    SvaraRadera
  2. Den är nästan farligt god! Svårt att låta bli att äta upp några när man vet att dom finns i kylen :) Vad kul att ni båda tyckte om tryfflarna!

    SvaraRadera