söndag 5 december 2010

Helgens efterrätt

Helgen börjar lida mot sitt slut, men som tur var finns det fortfarande kvar några bitar kladdkaka att trösta sig med! Den här gången gjorde jag en ny variant med mjölkchoklad i smeten. Kakan ser lite lustig ut eftersom den är så ljus, man är ju van att kladdkakor är riktigt mörka i färgen. Men trots det så är denna kaka en riktig höjdare! Jag brukar ju oftast föredra mörk choklad, men ibland blir jag riktigt sugen på söt mjölkchoklad. Idag är verkligen en mjölkchoklad-dag och min kladdkaka lyckas definitivt stilla mitt begär. Mycket gott!



Kladdkaka med mjölkchoklad:

100g mjölkchoklad + 100g grovhackad
100g smör
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt

Smält 100 gram mjölkchoklad tillsammans med smöret. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Häll ned smörblandningen och vänd sedan ned mjöl, bakpulver och salt. Häll smeten i en smord springform och strö över den grovhackade chokladen. Grädda kakan i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. Garnera med lite riven vit choklad. Servera gärna med lite grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar