onsdag 15 december 2010

Annorlunda jitterbuggar

Juliga jitterbuggar. Inte så snygga men väldigt goda!

Jitterbuggar är en kaka som passar till i princip alla tillfällen. Lagom stora och lagom söta och lagom goda. Men nu när jag bakade så gjorde jag en liten variant som känns lite mer julig. För det första så färgade jag marängen rosa (egentligen skulle den bli röd, men jag tyckte att rosa blev finare) och sen tillsatte jag finhackade polkagrisar. Det blev både snyggt och gott!

Det enda som kan vara lite knepigt med jitterbuggar är att rulla ihop degen utan att den spricker och har sig, men om degen är riktigt kall så brukar det gå bättre. Jag kavlar alltid ut degen direkt på bakplåtspapperet för att den ska bli enklare att rulla ihop och frakta in och ut ur kylskåpet.

Jitterbuggar: ca 20 st
Deg:
200g smör
1 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl

Maräng:
2 äggvitor
1 dl strösocker
1/2 dl finhackade polkagrisar
några droppar röd karamellfärg

Blanda ihop smör, socker och mjöl till en deg och låt den vila i kylskåpet i ungefär 30 minuter. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt sockret lite i taget. Vänd sedan försiktigt ned polkagrisarna och karamellfärgen. Dela degen i två delar och kavla ut. Bred på marängen och rulla ihop och låt stå i kylskåpet en stund till så blir den enklare att skära. Skär rullarna i ca 20 bitar och grädda sedan i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar