onsdag 15 december 2010

Chokladkola med After Eight


Nu har jag ännu en godissort att bjuda tomten på för igår kokade jag en laddning mintkola. Jag gjorde bara en halv sats för jag har ju redan några olika sorter och jag är rädd att vi får äta julgodis till i april annars. Den här kolan är lite lagom seg och har en ganska diskret mintsmak. Riktigt smarrig!

Mintkola: ca 40 st
3 dl vispgrädde
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 msk kakao
4 bitar After Eight
1 tsk ättiksprit

Blanda grädde, socker, sirap, kakao och After Eight i en liten kastrull med tjock botten. Koka upp blandningen långsamt och tillsätt ättikspriten när det kokar. Koka sedan på svag värme i minst 30 minuter och rör om ibland. Gör ett kulprov för att se om kolan är klar. Klä en avlång bakform med bakplåtspapper och häll upp kolasmeten. Låt kolan stelna något och skär sedan i lagom stora bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar