tisdag 30 november 2010

Saffransbullar med en twist




Igår kväll fick jag upp ett litet ryck och satte en bulldeg på jäsning. Det är ju inte acceptabelt att första advent har passerats utan minsta antydan till saffransbullar här hemma! Men nu är det fixat och vi är alla glada och nöjda. Jag är egentligen inte så överförtjust i just saffran, men ibland måste man ju offra sig för konsten...I och för sig var det ingen jobbig uppoffring då bullarna blev riktigt smarriga!

Jag använder alltid rumsvarmt smör (istället för smält) som fyllning när jag bakar bullar och det gör att de blir extra saftiga och goda. Så det rekommenderar jag verkligen! Just det här receptet länkade min "faster" till och jag kände direkt att detta måste prövas. Det är en variant med bl.a. vit choklad som fyllning. Inte så traditionellt kanske, men smakkombinationen var en höjdare! Resultatet blev som en blandning av vanliga saffransbullar och vaniljbullar. Jag lägger ut receptet lite senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar