onsdag 10 november 2010

Nya dammsugare

Japp! Nu har jag många dammsugare här hemma, närmare 30 stycken faktiskt. Alla utom en bor i frysen. Hälften av dom är rosa och hälften är gröna. Men alla är lika goda! Många brukar bli förvånade när jag berättar att jag bakar egna dammsugare, de tycker att det verkar supersvårt och krångligt. Men jag har glädjande nyheter: det ser svårare ut än vad det är! Den enda nackdelen är att det kan ta ganska lång tid innan man är klar med alla momenten, men jag lovar att det är värt det! Jag tänkte bjuda på receptet som jag använder mig av.




Dammsugare (ca 25 st)
100 g mjukt smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk kakao
3-4 dl kaksmulor (t.ex sockerkaka)
några droppar arraksessens

250-300 g marsipan
Mörk choklad

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och kakao till en krämig smet. Tillsätt kaksmulorna och fortsätt vispa (tillsätt mer smulor om degen känns för lös) och droppa sedan i arraksessens efter smak.

Dela upp degen i två bitar, rulla varje bit till en stång och rulla in dem i bakplåtspapper. Låt vila i kylen ca 30 minuter.

Kavla ut marsipanen tunt och täck sedan rullarna. Skär i ca 5 cm långa bitar.

Smält chokladen och doppa båda ändarna av kakorna. Låt stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar