måndag 15 november 2010

Birthday Cupcakes

Hej hej!
Igår var det fullt med fikagäster här hemma, tur att jag hade bakat riktigt många kakor av varje sort! Även fast det gick åt en hel del fika igår så finns det kvar lite rester att kalasa loss på. Tur för mig! Man hinner inte fika så mycket själv när man ska springa omkring och vara trevlig hela tiden...

Fikabordet bestod av dammsugare, apelsinstrass, Gustav Adolf, Cake Pops, Cupcakes och en smarrig tårta. Det gick inte åt så mycket tårta. De flesta var ganska mätta innan de hunnit så långt...Cupcakesen däremot gick åt snabbt! Jag hade gjort chokladcupcakes med vaniljfyllning och hälften toppades med Riesen-fluff och hälften fick en lyxig chokladfudge på toppen. Chokladfudgen är sjukt god! Passar perfekt när man vill ha en lite lyxigare känsla på sina cupcakes. Jag tror nog att detta är min favorit av alla frostings! Det vore riktigt elakt av mig att inte dela med mig av receptet, så här kommer det!




Chocolate fudge frosting:
100g mörk choklad
150g mjukt smör
2 dl florsocker
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker (helst äkta vanilj)

Smält chokladen och låt svalna. Vispa smör och florsocker fluffigt och tillsätt vaniljsocker och kakao. Vispa ned chokladen.

Frostingen är väldigt lätt att hantera och den har perfekt konsistens för att spritsas. Förvarar man cupcakesen i kylskåpet kan man gärna ta fram dem en stund innan de ska ätas, så att frostingen blir lite mjukare.

9 kommentarer:

  1. Den där frostingen var nog den godase jag ätit! MUMS!!! Vårt helgfika har blivit klart mycket lyxigare och godare sen du började blogga, tack Jenny!! :)

    SvaraRadera
  2. Kul att man kan inspirera :) Visst är frostingen helt fantastisk?! Den får vilken cupcake som helst att kännas 10 ggr lyxigare :)

    SvaraRadera
  3. hur många muffins räcker spritsningen till?

    SvaraRadera
  4. Det beror lite på hur mycket man spritsar, men för mig brukar den räcka till ca 12 st cupcakes.

    SvaraRadera
  5. Kan man ta bort chokladen och kakaon? :)

    SvaraRadera
  6. Nog kan man göra det, men då blir det bara en vanlig smörkräm :)

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset, kan man ha frostingen en natt i kylskåp och spritsa dagen efter?

    SvaraRadera
  8. Det går bara fint, men kom ihåg att ta fram frostingen i god tid så att den hinner bli rumstempererad. Annars blir det svårt att spritsa :)

    SvaraRadera
  9. Kan man inte få receptet med vaniljfyllningsmuffisen?

    SvaraRadera