söndag 7 november 2010

Flowery Cake Pops

Nu är jag ute i sista stund här. Jag tänkte ställa upp i en Cake Pops-tävling som Tasteline anordnar och sista dagen att delta är idag. Bättre sent än aldrig och fina cake pops kommer alltid sent...Det är riktiga kaloribomber jag har bakat ikväll! Chocolate cake pops med sugarpaste-blommor på toppen.


Bakning behöver inte alltid vara så krångligt och avancerat så därför köpte jag en färdig chokladkaksmix från Carlshamn och följde instruktionerna på paketet. Sedan lät jag kakan kallna helt och undertiden gjorde jag min chokladfrosting som jag använde för att binda ihop smeten.

Dark chocolate frosting:
200 g mörk choklad
200 g philadelphia
50 g mjukt smör
50 g florsocker

Smält den mörka chokladen och låt svalna lite. Blanda övriga ingredienser i en bunke och vispa ordentligt. Tillsätt chokladen och fortsätt vispa tills allt har blandats väl. (Detta recept räcker till en normalstor mjuk kaka)

1. Smula sönder chokladkakan i en skål och tillsätt lite frosting i taget under omrörning. Tillsätter man all frosting på samma gång kan det hända att smeten blir för lös, så det är bättre att ta lite åt gången och känna sig fram.

2. När smeten känns bra är det dags att forma den. Bollar, fyrkanter, hjärtan - vad man vill! Doppa ena änden av kakpinnarna i lite smält choklad och tyck ned en pinne i varje kaka (fungerar som lim) och ställ sedan in alltihop i frysen i ca 10 minuter.

3. Undertiden kan man förbereda dekorationer och smälta valfri choklad (ca 200 gram) som man ska täcka kakorna med.

4. Ta ut cake popsen ur frysen och doppa dem i den smälta chokladen. Låt överflödig choklad rinna av genom att knacka pinnen mot skålkanten några gånger.

5. Sedan är det bara att gå lös med dekorationer av alla de slag! Jag använde guld- och silverkulor och gjorde några blommor av sugarpaste som jag limmade fast med ätbart lim när cake popsen hade stelnat.

6. Frossa! Vad annat kan man göra...?

3 kommentarer:

  1. Dom var verkligen jättesöta!
    http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&t=h&msa=0&msid=101767545453542165814.00049395b21187a58f9e7&ll=62.552857%2C14.853516&spn=14.275603%2C16.699219&z=4&source=embed

    SvaraRadera
  2. Jättesöta och säkerligen jättegoda!
    Du har väl inte missat min  Bakbloggskarta där vi samlar alla bakbloggar!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Tack! Jag kan avslöja att dom var riktigt goda :) Bakbloggskartan låter spännande, hur funkar det?

    SvaraRadera