måndag 22 november 2010

Scones med choklad och hallon

På måndagkvällar brukar jag fixa något gott att äta på och slå mig ned i soffan och kolla på Svenska Hollywoodfruar. Det är mitt guilty pleasure! Det är så fascinerande och underhållande att jag bara inte kan låta bli att titta...Ikväll bakade jag choklad- och hallonscones som vi åt med lite philadelphiaost på toppen. En bra start på veckan känns det som! Jag är säker på att dessa scones passar perfekt att äta när man tittar på andra tv-program också, så här har ni receptet! (Om jag var en sån som använde smileys i min blogg hade det funnits en här)



Choklad- och hallonscones: 8 bitar
50 g flytande margarin
4 dl vetemjöl
1/2 dl havregryn
2 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 dl mjölk
1/2 msk socker
50 g mörk choklad (70%)
75 g frysta hallon

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt mjölken och margarinet. Hacka chokladen grovt och rör ned i smeten. Vänd försiktigt ned de frysta hallonen. Dela degen i två bitar och platta ut till ca 3 cm tjocka scones. Grädda i 175 grader i ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar