torsdag 11 november 2010

Apelsinsmak


Ikväll har jag bakat apelsinstrass, en hård liten goding. Det är mördegskakor med apelsinsmörkräm och mörk choklad. Farligt goda! Man tar gärna en till och en till och...
Smörkrämen är riktigt ljuvlig och passar bra till alla möjliga sorters bakverk. Jag tror att det skulle bli kalasgott att ha som fyllning i en chokladrulltårta tex. Det ska jag allt prova någon dag!

Apelsinsmörkräm:
100 g mjukt smör
1 1/2 dl florsocker
Rivet skal av en apelsin
1 msk apelsinsaft
1 äggula

Ner med alla ingredienser i en bunke och vispa ordentligt.

2 kommentarer:

  1. Ser ohyggligt smarrigt ut. Men jag som inte är så händig av mig undrar hur man får på chokladen på ovansidan. Brer man på smörkrämen och sen doppar i smält choklad? Är det inte lätt hänt att man tappar smörkrämen då? Det skulle verkligen vara synd.

    SvaraRadera
  2. Jag bredde på smörkrämen på kakorna och sedan doppade jag i smält choklad, precis som när man gör biskvier. Det blir väldigt kladdigt om fingrarna :) Man får vara snabb när man doppar kakorna så att inte smörkrämen rinner av! Vill man köra på en säkrare metod så kan man pensla på chokladen istället!

    SvaraRadera