fredag 26 november 2010

Recept på chokladcupcakes



Här kommer ett enkelt recept på riktigt saftiga och goda chokladcupcakes. De är väldigt lätta att göra och man behöver inte ens använda elvisp, det räcker med armmuskler...Jag har upptäckt att cupcakesen blir godast om man använder Dr Oetkers Vaniljaroma istället för vanligt vaniljsocker, så det kan jag rekommendera att ni testar. Vad mer kan jag berätta? Jo, till det här receptet behöver man både bakpulver och bikarbonat och det är för att få till riktigt toppiga och fina cupcakes. Annars är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång med bakningen!

Chokladcupcakes: ca 16 st
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
3 dl strösocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
100 g smör
1/2 tsk Vaniljaroma eller 1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl varmt vatten

Smält smöret och blanda ned mjölk, vatten, ägg och vanilj. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll de blöta ingredienserna över de torra och blanda försiktigt. Häll upp i formar och grädda i 180 grader i ca 20 minuter.

8 kommentarer:

  1. tack för det! Har nu provbakat och dom blev klart mycket saftigare och godare än det recept jag provat tidigare. Så det här kommer jag att fortsätta använda! :)

    SvaraRadera
  2. Härligt! Jag har testat mig fram i cupcakes-djungeln och kommit fram till att det här är ett av de bästa grundrecepten för chokladcupcakes :)

    SvaraRadera
  3. Det är tur du gör grovarbetet åt oss andra! :P

    SvaraRadera
  4. Ja, precis! Jag är en riktig time saver :)

    SvaraRadera
  5. Mycket bra cupcakes! Saftiga och goda men ändå fluffiga. Sjunker inte ihop.

    SvaraRadera
  6. Vad kul att du gillade receptet! :) Visst blir dom saftiga?!

    SvaraRadera
  7. Jätte bra recept, goda och mycket saftiga! :)

    SvaraRadera
  8. Mycket bra recept! Chansar på att ställa en fråga även om inlägget skrevs för långe sen; jag ska baka vanliga cupcakes (alltså inte choklad) och skulle vilja använda detta recept, men kakaomängden går nog inte att bara utesluta, ska man ersätta det med mera mjöl eller har du något annat förslag?

    SvaraRadera