söndag 28 november 2010

Blueberry cheesecake



Idag bjöd vi in min familj på lite adventsfika. Inget traditionellt adventsfika utan mer ett vanligt fika som råkade infalla den 1:a advent, så därför bjöds det varken på pepparkakor eller lussekatter. Istället blev det en cheesecake med blåbär och vit choklad och när man får detta omdöme av min far "Inte var det här så hemskt dåligt, Jenny", då vet jag att det är en riktig 10-poängare!

Jag utgick från Leilas recept på New York Blueberry Cheesecake, men jag halverade satsen och ändå blev det en riktigt hög och fin kaka. Jag tyckte att det kändes lite overkill med 600 gram philadelphia och dessutom måste man ju tänka på figuren så här inför den annalkande julen...eller? Här kommer receptet med de mått jag använde, vill man hellre ha originalreceptet så finns det här.

Blueberry Cheesecake:
200 g digestive
100 g smält smör
1/2 dl strösocker
1/2 dl maizena
1 tsk vaniljsocker
300 g Philadephia
1 1/4 dl kesella 10%
1 st ägg + 1 äggula
1/2 dl vispgrädde
100 g vit choklad
1 dl frysta blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Krossa digestivekexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar botten och grädda skalet i ca 10 minuter. Låt svalna.

Vispa philadelphia och kesella krämigt. Tillsätt socker, vaniljsocker och maizena och blanda ordentligt. Vispa ned äggen och grädden. Smält chokladen och rör ned i smeten. Vänd försiktigt ned de frysta bären och häll upp smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 40 minuter. Vrid av ugnen och låt kakan stå kvar på eftervärme i ca 30 minuter. Kakan blir godast om den hinner bli riktigt kall innan den äts så den kan gärna stå i kylen över natten och gotta till sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar