måndag 31 januari 2011

Whoopies med lime och blåbär


Här är mina senaste whoopies. Det kanske börjar bli lite mycket whoopies nu, men jag vill ju så gärna dela med mig av denna fantastiska kaka! Jag försöker varva inläggen med lite annat ibland också. Omväxling förnöjer ju, som det så fint brukar heta.

Fyllningen som jag använder funkar även alldeles utmärkt som frosting på cupcakes. De flesta frosting-recept jag har lagt ut passar bra som Whoopie-fyllning. Bra, va?

Lime Whoopies with Blueberry filling:
ca 15 st
100 g mjukt smör
1 1/4 dl strösocker
1 ägg
skal av 2 lime
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ½ tsk vaniljsocker
1 tsk salt
½ dl mjölk

Blueberry filling:
300 g philadelphia
100 g vit choklad
100 g blåbär

Vispa smör och socker krämigt och tillsätt ägget och limeskalet. Blanda de torra ingredienserna och sila ned i smeten varvat med mjölken. Klicka ut smeten på bakplåtar och grädda i 175 grader i ca 10 minuter.

Smält den vita chokladen och låt svalna något. Vispa philadephian krämigt och blanda ned chokladen. Mosa blåbären och vänd ned i smeten. Spritsa ut fyllning på hälften av kakorna och lägg ihop dom två och två.

2 kommentarer:

  1. Jag är sjukt sugen på att testa göra whoopies och de här lät ju jätte goda, specielly fyllningen med vit choklad och blåbär. Sonens dop är i helgen, det vore kul att servera de där, men vet du hur hållbarheten är? Kan man göra dem dagen innan och förvara i kyl?
    Tacksam för snabbt svar!
    Nu ska jag titta vidare på din blogg =)
    /Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att du är sugen på att baka whoopies! Just den här sorten med vit choklad och blåbär är verkligen en vinnare :) Det går alldeles utmärkt att baka och fylla dom dagen innan om du förvarar dom i kylen. Jag tycker nästan att dom bara blir godare om dom får stå och gotta till sig ett tag :)
    Lycka till med bakningen och dopet!
    /Jenny

    SvaraRadera