onsdag 5 januari 2011

Baktips!

Det har inte blivit något bakat denna vecka, men det är ju fortfarande några dagar kvar på veckan så det kan ju hinna ändras. Vi får helt enkelt se vad som händer. Hur som helst så tänkte jag dela med mig av några råd och tips på hur man bakar på bästa sätt. Det är viktigt att använda fina råvaror och jag försöker ofta att handla ekologiskt.

Jag använder alltid ekologiska ägg till mina bakverk. Dels känns det bra att veta att äggen kommer från frigående höns som lever under bättre förhållanden och dels för att jag upplever stor skillnad i både färg och smak. Cupcakes och andra mjuka kakor blir mycket högre och toppigare med ekologiska ägg och jag lovar att man även känner skillnad i smaken.

Jag använder nästan undantagslöst smör istället för margarin i mina kakor och bullar. Ska man baka ska man göra det ordentligt! Smöret ger en godare smak och är ett naturligt fett till skillnad från margarin som är en konstgjord produkt. Enda nackdelen med smör är att bakverken får kortare hållbarhet och härsknar snabbare. Men det problemet behöver man sällan tänka på eftersom kakorna brukar ta slut ganska fort...

En riktigt god choklad av bra kvalitet kan göra underverk när man bakar. Jag använder mig inte alltid av choklad med 70% kakao, men de gångerna jag gör det så blir det fantastiskt gott! Det blir lite mindre sött och man får en mer intensiv chokladsmak. Jag brukar nöja mig med att använda lite finare choklad vid speciella tillfällen och köra på blockchoklad när det är lite mindre noga.

En hushållsvåg kan jag rekommendera till alla som gillar att baka. Eftersom att bakning är en kemisk process är det viktigt att måtten blir så exakta som möjligt och en våg är verkligen användbar! Jag upplever att det blev mycket enklare att få kakorna perfekta när jag började använda min hushållsvåg. Jag använder den mer än jag trodde att jag skulle göra och den är numera alltid med i köket.

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen! Har hört det där om högre kakor med ekologiska ägg förut men aldrig testat det. Kanske är dags nu!
    När det gäller våg så är jag helt med dig, gillar verkligen när det står vikter i recept istället för mått, det är mycket lättare att få det exakt.
    Ser fram emot många nya goda recept från dig i år! :)

    SvaraRadera