tisdag 11 januari 2011

Färgat socker


Jag tycker att det är väldigt fint när man strör lite färgat socker över sina cupcakes eller tårtor. Det glittrar och har sig och man får en känsla av lyx.

Det finns ju att köpa socker i alla möjliga färger på olika webbutiker, men jag föredrar att färga mitt socker själv. Dels för att är det mycket billigare och dels för att jag tycker att det är kul att experimentera fram olika färgnyanser. Man behöver inte så många olika karamellfärger för att kunna variera sig, det räcker bra med standardfärgerna - rött, grönt, gult och blått. Sedan kan man testa sig fram och försöka hitta sina egna favoritkombinationer.

Man gör helt enkelt så att man häller upp lite socker i en skål och droppar i lite karamellfärg och sedan vispar man runt med en gaffel för att försöka fördela färgen jämnt. Låt sedan skålen stå framme över natten så att all vätska dunstar bort och förvara sedan sockret i en burk med lock. Ett bra tips är att spara sina gamla strösselburkar och hälla upp sockret i dem, då blir det enkelt att strössla sen.

Så här ser min senaste laddning med färgat socker ut. Jag blev väldigt nöjd med den mörkrosa färgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar