torsdag 20 januari 2011

Schwarzwaldtårta


En av de godaste tårtorna jag vet är Schwarzwaldtårtan - med smak av nöt och lagom söt. Men i och med att min sambo är nötallergiker så kan jag inte baka denna tårta särskilt ofta och det skulle ju kännas lite dumt att baka den bara åt mig själv. Det är ju inte direkt varje dag man sätter i sig en hel tårta på egen hand...Det kanske är så att den är min favorit i och med att jag inte äter den så ofta och därför inte har hunnit ledsna på den. Kan så vara.

Schwarzwaldtårta:
Bottnar
3 dl hasselnötskärnor
4 dl florsocker
3 äggvitor

Fyllning
4 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker
1 äggvita

Garnering
300 g mörk choklad
Kakao

Mal hasselnötterna och blanda med florsockret. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ned nötblandningen. Rita upp tre rundlar, ca 20 cm i diameter, på bakplåtspapper och fördela smeten jämnt. Grädda på 150 grader i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Lossa bottnarna direkt.

Vispa grädden, vaniljsockret och äggvitan fluffigt.

Smält chokladen och bred ut hälften på ett bakplåtspapper. Skär i rutor innan chokladen har hunnit stelna helt. Pensla resterande choklad på ena sidan av bottnarna.

Bred ett lager grädde mellan varje botten och täck sedan ovansidan och kanterna. Garnera med chokladbitarna och pudra över lite kakao på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar