måndag 17 januari 2011

Kladdkaka med Dumle


Jag hittade igen en påse dumle i mitt bakskåp för några dagar sen. Den stackaren låg där alldeles ensam och övergiven, så jag kände att jag var tvungen att göra en insats. Jag bakade en kladdkaka och smaksatte med dumlekolorna. Trots den mindre tjusiga bilden törs jag lova att det var en mycket god kaka. Lite svår att skära i fina bitar eftersom den var så seg och kladdig, därav den tveksamma bilden. Jag var lite rädd att kakan skulle bli på tok för söt, men det blev den inte alls. Men det är klart, man klarar nog inte av att trycka i sig särskilt många bitar åt gången...Sen tror jag nog att det behövs antingen lite grädde eller vaniljglass för att det inte ska bli för sötsliskigt.

Kladdkaka med Dumle:
100 g smör
1 påse dumle (jag tog inte hela påsen, bara ca 3/4)
2 ägg
3 dl strösocker
1 3/4 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt

Smält smöret tillsammans med dumlen. Vispa ägg och socker poröst och vänd sedan ned de torra ingredienserna. Häll ned smörblandningen och rör om. Häll upp smeten i en smord springform och grädda i 175 grader i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar