onsdag 13 oktober 2010

Kokosdrömmar

Ikväll åkte förklädet fram igen! Denna gång var det småkakor som gällde. Jag bakade kokosdrömmar och mormors mintkakor. Jag tyckte att det var lika bra att göra två sorter när jag ändå höll på. Det blev drygt trettio kakor av varje sort, så det bör i alla fall räcka några dagar...Alltid bra att ha några olika sorter hemma. Jag måste återigen påminna om att jag inte äter upp alla kakor själv. Jag bjuder på kakor till höger och vänster! Jag blir alltid så glad när folk uppskattar mina kakor och cupcakes, den biten är minst lika kul som själva bakningen! Jag tror att jag ska ta med mig en kakburk till jobbet imorgon. Så får det bli!



Så här blev i alla fall kokosdrömmarna. Det blev perfekt att blanda ned kokos i degen och det blev lagom mycket kokossmak på kakorna. Jättegoda! Kokosen i degen gjorde att det killades i händerna på mig så jag stod och småskrattade hela tiden när jag höll på att forma kakorna. Tur att ingen såg mig...Här kommer, som vanligt, ett recept!

Kokosdrömmar:

200 g mjukt smör
1 1/2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl kokosflingor
2 tsk hjorthornssalt
5 dl vetemjöl

Mixa smör, socker och vaniljsocker ordentligt. Tillsätt resterande ingredienser och fortsätt att mixa tills degen har gått ihop. Rulla till små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 150 grader i ca 15-20 minuter. Receptet ger ca 30 kakor.

3 kommentarer:

  1. Ska prova baka de här och bjuda på syjuntan i byn på torsdag. Tror att de kommar att uppskattas! :)

    SvaraRadera
  2. Det låter som en bra idé! Jag tror att kakorna kommer att göra succé! Det låter förresten himla kul med syjunta, synd bara att jag inte bor i Bodbyn längre...

    SvaraRadera
  3. om du har vägarna förbi någon torsdagkväll framöver är du självklart välkommen! :)

    SvaraRadera