lördag 30 oktober 2010

Kvällens efterrätt



Godkväll!
Jag tänkte kika in lite snabbt och visa upp vad vi har ätit till efterrätt ikväll. Jag hade inte så mycket ork att stå och greja vid spisen, så det fick bli en snabblagad kladdkaka med mörk choklad. Jag mixade några jordgubbar med lite florsocker och serverade med kladdkakan. Det är alltid gott med bär och choklad! Det blir en sådan bra balans mellan den söta chokladen och den fräscha syrligheten i bären. Jag använde mig av ett nytt recept denna gång. Ganska likt en klassisk kladdkaka, men med smält choklad och sirap i smeten. Kakan blev verkligen god och den blev inte så mastig som vissa kladdkakor kan bli. Här kommer receptet.

Mörk kladdkaka:
100g smör
100g mörk choklad (gärna 70%)
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 krm salt
1 krm bakpulver
2 msk ljus sirap

Smält smöret och chokladen och ställ åt sidan. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och häll över smörblandningen och äggblandningen. Rör om ordentligt och tillsätt sedan sirapen. Häll smeten i en smord rund form och grädda i 180 grader i ca 18 minuter.

4 kommentarer:

  1. Du har en förmåga att alltid komma med nya recept precis vid rätt tillfälle, den här kladdkakan blir perfekt till gästerna som kommer efter middagen imorgon kväll. Tack! :)

    SvaraRadera
  2. Jag kanske har ett sjätte sinne...Jag känner på mig när någon är i desperat behov av ett smarrigt recept :) Hoppas att gästerna blir mätta och nöjda!

    SvaraRadera
  3. oj vad god den var! Som du sa, inte lika mastig som en vanlig kladdkaka, det gick bra att ta om några (många) gånger! ;)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att receptet uppskattades! :)

    SvaraRadera