lördag 9 oktober 2010

Hallonbiskvier



Så här blev mina biskvier, små och söta (i dubbel bemärkelse). De blev riktigt goda! Som sagt, hallon och mörk choklad är en svårslagen kombination. Jag bakade helt vanliga biskvier och bytte ut originalfyllningen mot hallonsmörkräm och doppade dem i mörk choklad. Jag älskar den rosa färgen som tittar fram när man tar sig en tugga! Jag är ju rätt svag för rosa saker så dessa små biskvier passar mig perfekt! Egentligen hade jag tänkt tillsätta några droppar röd karamellfärg i smeten till biskvibottnarna, men jag råkade glömma bort att komma ihåg det...Nästa gång ska jag definitivt testa. Jag tror att det kommer bli tjusigt!

Hallonbiskvier:
200 g mandelmassa
1/2 dl strösocker
1 äggvita

Riv mandelmassan fint, tillsätt socker och äggvita och blanda ordentligt. Klicka, eller spritsa ut små runda kakor på en plåt. Stora som en femkrona brukar bli lagom, tycker jag. Grädda kakorna i 175 grader i ca 15 minuter. De ska få lite färg på toppen, men vara lite sega inuti. Låt svalna. Smeta på lite
Hallonsmörkräm
på varje biskvibotten. Smält sedan ca 200 gram mörk choklad och doppa biskvierna försiktigt. Låt överflödig choklad rinna av och lägg kakorna att stelna på ett bakgaller.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hur många kakor blir det? Tänkte om jag måste baka dubbel sats eller inte. Det är även fler recept där jag saknar någon upplysning om hur många kakor det räcker till.

    Gillar din blogg massor.

    / E

    SvaraRadera
  2. Jag fick ut 23 biskvier av detta recept, men då gjorde jag dem ganska små - som en femkrona ungefär. Hallonsmörkrämen räcker ganska precis till en sats biskvier.

    Vad kul att du gillar min blogg och tack för din åsikt - jag ska bli bättre på att skriva ut hur många kakor det blir av varje recept :)

    SvaraRadera