söndag 31 oktober 2010

Royal Icing



Jag gick förbi en butik förra veckan som sålde överprissatta kristyrblommor i olika färger och former. Egentligen var jag lite sugen på att köpa några, men så tänkte jag att det borde ju inte vara så svårt att göra egna. Det var det inte heller! Av en sats kristyr får man ut hur många blommor som helst. Billigt är det också. Så här ser alltså mina blommor ut. Jag använde tre olika tyllar (spritsmunstycken) och testade mig fram lite. Jag är rätt så nöjd med resultatet, för att vara första gången tycker jag att det gick över förväntan! Dessa blommor tänker jag använda på några cupcakes som jag har bakat. Jag visar bilder senare.

Royal Icing (det låter snyggare än Kristyr)
4 dl florsocker
1 äggvita
2 krm ättiksprit

Tillsätt alla ingredienser i en bunke och vispa ordentligt. Kristyren går perfekt att färga med karamellfärg eller pastafärg. Sen är det bara att spritsa. Jag använde bakplåtspapper som underlägg och sedan lät jag blommorna ligga och torka över natten, innan jag lossade dem från papperet.

4 kommentarer:

  1. vad smart, det måste jag också prova!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag! Det var riktigt kul att göra och inte så tidskrävande heller. Sen håller sig dekorationerna i några veckor om du förvarar dom i en lufttät burk. Perfekt att ha på lut :)

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet! Underbar blogg du har!

    SvaraRadera