måndag 25 oktober 2010

Måndagslyx


Det blev ju ingen efterrätt i lördags! Skandal! Så kan vi ju inte ha det, så därför tog vi lördagsefterrätten ikväll istället. Det gick alldeles utmärkt och det känns som en bra start på veckan. Jag hittade ett recept från Norrmejerier som jag blev sugen på att testa - en paj med krämig hallonfyllning. Jag hade inte så många hallon hemma så jag blandade i lite blåbär också. Det går nog bra med i princip vilka bär som helst. Pajen blev riktigt god! Den blev inte för söt och konsistensen blev perfekt.

Hallonpaj:

150 g mjukt smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
1 ägg
2 dl creme fraiche
1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1/2 liter frysta hallon

Blanda smör, socker, mjöl och vaniljsocker till en deg. Tryck ut degen i en pajform och ställ in i kylen en stund medan fyllningen rörs ihop. Vispa samman ägg, socker, creme fraiche och vaniljsocker. Rör ned bären. Häll fyllningen i pajskalet och grädda längst ner i ugnen i 200 grader i ca 25 minuter. Servera med vaniljglass eller lite grädde.

2 kommentarer:

  1. http://www.tasteline.com/Inspiration/Bakning/Cake-pops-tavling/

    Hej! Såg det här och tänkte på dig.
    / E

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för tipset! Nu blev jag peppad :) Jag ska genast sätta mig och fundera ut ett recept och någon tjusig design!

    SvaraRadera