söndag 17 oktober 2010

Hallon- och blåbärscheesecake


På lördagar tycker jag att det är obligatoriskt med efterrätt! Denna gång blev det en improviserad cheesecake med blåbär och hallon som topping. När jag skulle förbereda cheesecaken så upptäckte jag att det saknades några ingredienser så jag fick ta vad som fanns hemma. Digestivekex var en av sakerna som var slut, men som tur var hade jag ett halvt paket med lantkakor samt några havreflarn med choklad så det fick duga. Så här i efterhand kan jag säga att det absolut inte gjorde något att digestivekexen var slut. Botten blev verkligen supergod! Sen så hade jag glömt att köpa kesella men det gömde sig en halv burk med creme fraiche i kylskåpet, så den fick agera ersättare. Trots en del förändringar och improvisering blev cheesecaken alldeles perfekt! Creme fraichen gav kakan en lite syrligare ton vilket gjorde att den inte blev så mastig. Här är mitt recept:

Hallon- och blåbärscheesecake:

12 digestivekex (jag använde 10 lantkakor + 3 dubbla havrekakor)
75 g smält smör
200 g philadelphia
1/2 burk lätt creme fraiche
2 äggulor
1 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
saft av 1/2 citron

Garnering:
1 1/2 dl blåbär
1 1/2 dl hallon
Lite florsocker

Krossa kexen och blanda samman med det smälta smöret. Tryck ut massan i en rund form med löstagbar kant. Vispa ihop philadelphia, creme fraiche, äggulor, socker, vaniljsocker och citronsaft så att det blir en klumpfri smet. Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Mixa hallon och blåbär med lite florsocker och bred över cheesecaken när den svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar