lördag 25 september 2010

Hallonsmörkräm


Något transportskadade cupcakes med tobleronefluff och hallonsmörkräm

Jag bakade några vaniljcupcakes till min brors födelsedag, men jag hade väldigt lite tid på mig så de blev inte så avancerade. Jag hade bara en dryg timme på mig att baka och dekorera, men jag hann i alla fall! Först hade jag tänkt fylla cupcakesen med tobleronefluff och toppa dom med en hallonsmörkräm men det hann jag inte så istället blev det hälften toppade med toblerone och hälften med hallon. Det funkade det också.

Jag hade några hallon hemma och funderade ett tag på vad jag skulle göra av dom och då kom jag på att det borde gå att göra smörkräm med hallonsmak. Det gick alldeles utmärkt! Man bör dock se till att servera cupcakesen kylskåpskalla, annars blir smörkrämen lite väl mjuk. Jag tänker baka biskvier någon dag till veckan och köra på hallonsmörkräm istället för chokladvarianten. Jag är övertygad om att det blir kanon! Vi får vänta och se om jag har rätt... Jag hade inget recept så jag improviserade lite, men här är ingredienserna och måtten som jag använde.

Hallonsmörkräm:

125 g mjukt smör
1,2 dl florsocker
ca 75 g hallon

Jag började med att vispa smöret och florsockret krämigt. Sedan hällde jag hallonen i en kastrull och kokade i ungefär 2 minuter och sen silade jag hallonen för att få bort alla kärnor. När hallonsaften svalnat lite hällde jag ned den i smörkrämen och vispade ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar