söndag 26 september 2010

Cake pops - tips och trix



Här kommer det utlovade specialinlägget om cake pops! Jag tänkte ge er lite tips på hur man enklast skapar goda och snygga cake pops. Det är alldeles fasligt kul att baka dessa små godbitar men det jag gillar allra bäst är själva dekoreringen! Med smält choklad, strössel, godis och fantasi kommer man långt.

- Cake pops kan man göra på två sätt. Antingen med mjuk kaka eller med oreokakor, ballerina, eller andra hårda kakor.

- Man får vara lite försiktig när man tillsätter philadelphian i kaksmulorna så att inte degen blir för lös, då blir det omöjlig att arbeta med. Därför brukar jag alltid tillsätta lite i taget.

- Vill man variera smaken på sina cake pops kan man enkelt göra det genom att t.ex. baka en morotskaka, chokladsockerkaka, citronsockerkaka och använda som grund. Ett annat sätt att ändra smaken är att tillsätta frosting istället för philadelphia. Antingen gör man egen eller så kan man beställa färdig frosting från olika webbutiker.

- Jag brukar doppa ena änden av kakpinnarna i smält choklad innan jag sticker ned dom i bollarna. Sedan ställer jag in alltihop i frysen några minuter, då fäster pinnarna bättre.

- När man ska doppa sina cake pops i choklad är det viktigt att chokladen är varm och ganska rinnig i konsistensen. Det gör att det blir enklare att täcka kakorna helt och gör dessutom att överflödig choklad lättare kan rinna av. Om chokladen känns lite tjock när man smält den kan man tillsätta några droppar matolja och röra om (chokladen tar inte smak av oljan). Chokladen blir då mer lättarbetad.

Jag har säkert glömt något viktigt, men i så fall får jag återkomma. Nu har ni i alla fall några tips som förhoppningsvis kan underlätta cake pops-bakandet!

2 kommentarer:

  1. Tack för alla tips! Jag försökte mig på cake pops tidigare men det blev mer eller minde en katastrof. Själva smeten blev bra, men dekorationen gick inget vidare, och sen satt inte bollarna kvar på pinnen. Men jag ska prova igen och följa dina råd så ska det nog gå bättre! :)

    SvaraRadera
  2. Det är inte de enklaste kakorna att baka direkt, men med lite övning så brukar det ta sig :) Om du doppar ena änden på pinnarna och sticker ned i kakorna och sedan ställer i frysen en stund så hinner chokladen stelna och bli som ett lim. Förhoppningsvis sitter bollarna lite bättre :)

    SvaraRadera