lördag 11 september 2010

Närodlat



Tidigare i veckan var jag hemma hos mina föräldrar och då passade jag på att rensa deras äppelträd. Man känner sig så rik på hösten när man bara kan gå ut i trädgården och plocka in frukt och grönsaker av alla de slag. Det är väl en av få fördelar med hösten...

Hur som helst, äpplena använde jag idag när jag bakade muffins. Det blir stor skillnad när man bakar med egna äpplen. Saftigt och syrligt. Jag är fruktansvärt svag för havregryn, har jag kommit fram till. Det är fantastiskt gott att baka mjuka kakor och strö över lite "crumble" innan man gräddar. Det blir som smulpaj och kaka i ett. Inte alls dumt. Så idag blev det alltså äppelmuffins med crumble. För att äpplena ska få en härlig smak brukar jag skära dom i mindre bitar och sedan steka i smör, socker och kanel i några minuter innan jag vänder ned bitarna i smeten. Äpplena får perfekt smak och konsistens.

Det har varit lite dåligt med uppdateringar på senare tid, men nu ska det bli ändring på det! Jag har haft så mycket annat för mig så jag har helt enkelt inte hunnit baka lika mycket som jag velat. Men nu, som sagt, ska jag ta mig i kragen.

2 kommentarer:

  1. Mmm, riktigt goda muffins! Borde gå att göra goda donuts med äppelfyllning också.

    SvaraRadera
  2. Bra idé! Det måste jag testa :)

    SvaraRadera