tisdag 21 september 2010

Arraksbollar

Jag har ju som sagt även bakat arraksbollar ikväll. Det är inte särskilt ofta jag bakar dessa kakor, nån gång per år kanske. Vet inte varför, dom är ju kalasgoda och inte särskilt tidskrävande heller. Fast dom skulle kanske tappa lite av sin charm om man bakade dom för ofta. Det gäller nog alla kakor. Utom cupcakes, såklart! Därför är det bra att man har många olika recept i sin repertoar. Jag tänkte dela med mig av det recept jag använder till mina arraksbollar.



Arraksbollar:

100 g mjukt smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk kakao
3-4 dl kaksmulor (sockerkaka, t.ex)
arraksessens efter smak

Garnering:
chokladströssel

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och kakao krämigt. Tillsätt kaksmulorna lite i taget och fortsätt vispa. Känns degen för lös kan man tillsätta mer smulor tills den känns hårdare. Droppa ned några droppar essens och smaka av. Ställ degen kallt en stund och rulla sedan till små bollar. Täck bollarna med strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar