onsdag 22 september 2010

Dagens resultat


Mintkakor längst fram och bakom ligger några romchokladkakor


Man kan ju inte bara bjuda på mastiga kakor på ett kalas, så ikväll bakade jag två sorters småkakor. Det blev mormors mintkakor och Gustav Adolf bröd. Det som är bra med småkakor är att man brukar få ut riktigt många kakor av degen och man kan ofta göra flera olika sorter av samma deg.

Mintkakorna gjorde jag en liten variant av idag. Hälften av kakorna fyllde jag som vanligt med mintchoklad men resten gjorde jag en romchokladfyllning till istället. Det blev riktigt gott! Jag smälte choklad och hade i några droppar romessens. Som sagt, man kan variera sina kakor genom att göra små smakförändringar. Man måste våga testa sig fram i köket. Gustav Adolf bröden kan jag tyvärr inte lägga ut receptet på, det är ett familjerecept och några hemligheter måste jag ju få ha. Däremot kan jag berätta att dom bygger på samma princip som drömmar och är riktigt kryddstarka eftersom de innehåller bl.a. kanel och kardemumma. En riktig favorit i familjen!



Gustav Adolf bröd på ett tjusigt fat som jag har fått av min gammelfarfar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar