måndag 2 augusti 2010

Mormors mintkakor


Överst en chokladkaka med smörkrämsfyllning, sedan Gustav Adolf bröd, havrekakor och sist men inte minst (eller jo, förresten) mintkakor.

Det finns ingen som kan baka lika goda småkakor som min mormor. Även fast jag använder samma recept smakar det inte riktigt lika fantastiskt som mormors kakor. Mycket märkligt. Men jag ska fortsätta att baka småkakor och förhoppningsvis kan jag en dag nå upp till mormors nivå! Det finns en sorts kaka som jag känner att jag lyckas med varje gång och det är en mycket delikat liten mintkaka. Denna kaka var min stora favorit när jag var liten (den ligger fortfarande mycket bra till) och varje gång mormor bjöd på fika fick jag alltid en extra kaka (det händer i och för sig nuförtiden också).

Mintkakor:

1 dl florsocker
200g smör
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl

Garnering:

100 g mörk choklad
3-4 droppar mintextrakt

Blanda alla ingredienser till en smidig deg. Använd gärna en matberedare så går det snabbare. Rulla degen till små bollar och lägg på en bakpappersklädd plåt. Tryck till med tummen i mitten på varje kaka så det blir en liten fördjupning. Grädda kakorna i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10 minuter. Låt kakorna kallna. Smält chokladen och droppa i mintextraktet. Fyll groparna i kakorna med mintchokladen.

2 kommentarer:

  1. Din mormor(fastra min) är BÄST när det kommer till småkakor!! va alltid så gott att fika där. Synd att det inte blir så ofta numera.
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Jättegoda, tack för att du delade detta!

    De första gånger jag försökte mig på dessa fick jag aldrig mintchokladen att bli bra, så istället så använder jag nu choklad med mintsmak (jag använde Lindt's), och då blir det bra.

    Tack!

    SvaraRadera