måndag 9 augusti 2010

Hallonfyllning

När jag bakade mina senaste cupcakes hade jag lite problem med att komma på vad jag skulle använda för fyllning i kakorna. Så jag kikade i kylskåpet och hittade ett paket vispgrädde och sen kollade jag i frysen och där fanns ett gäng hallon. Perfekt! Det borde man ju kunna göra något smarrigt av, tänkte jag. Och det gick alldeles utmärkt. Här kommer receptet som jag höftade ihop.

Hallongrädde som fyllning i cupcakes och tårta:
ca 100 g hallon
1 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 msk florsocker + lite extra till hallonen

Mixa hallon och florsocker efter smak och sila sedan bort hallonkärnorna. Vispa grädden och smaksätt med vaniljsocker och florsocker. Fortsätt vispa tills grädden blivit riktigt fluffig och blanda ned hallonpurén. Vill man kan man tillsätta några droppar röd karamellfärg för att få till en riktigt hallonrosa färg.

2 kommentarer:

  1. Du får det att låta så lätt att bara slänga ihop lite grejer och få något jättegott! Tur att vi övriga har dig som fixar recepten!:)

    En liten fråga bara; när du gör fyllnig i cupcakes, gröper du ur ett hål eller hur får du i den?

    SvaraRadera
  2. Bra att man kan vara till nytta :) Jag fyller cupcakesen på samma sätt som man fyller semlor. Skär ut en kon och gröp ut lite innehåll så att du får plats med fyllningen, sen sätter du bara på locket igen och spritsar på en hel massa frostig :)

    SvaraRadera