tisdag 14 september 2010

Provsmakning avklarad!




Jag fick skynda mig att ta några kort på kakorna, för som ni kan se blev dom väldigt populära! Jag var lite rädd att de skulle bli för söta i smaken eftersom jag gjorde dom så stora, men de blev alldeles lagom. Man kan ju såklart även använda mindre formar om man vill, men jag var väldigt kaksugen igår när jag bakade, så därför blev det som det blev...

Havrekakor med chokladkolafyllning:

1 1/2 dl socker
1 1/2 dl havregryn
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
150 g smör
1 ägg

Chokladkola:

75 g smör
1 msk kakao
3 msk grädde
1 1/2 dl socker
En gnutta vetemjöl, ca 1/2 msk

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan ägget och smöret. Rör om ordentligt. Klicka ut smeten i formar och grädda i 200 grader i 10 minuter. Lägg alla kolaingredienser i en kastrull och låt smeten sjuda på låg värme i ca 15 minuter tills den blivit tjock och seg. Lägg en klick kola i mitten av varje kaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar