lördag 18 september 2010

Pizza!

Visste ni att pizza egentligen betyder "paj" på italienska? Så när Dean Martin sjunger when the moon hits your eye like a big pizza pie blir det lite lustigt. Paj-paj! Eller så är det bara jag som är lättroad? Kan faktiskt vara så.



Kvällens middag här hemma bestod av just pizza. Jag gillar verkligen att baka pizzadeg, det tar ju sin lilla tid men är helt klart värt det! Jag använder vetemjöl special till pizzadegen eftersom att det innehåller mer protein än vanligt mjöl och det innebär att man får en luftigare och lättare botten. Dessutom så blir degen mer elastisk och lättare att jobba med. Jag lagar alltid min egen tomatsås också. Den sköter sig själv i pannan undertiden degen jäser, så de brukar bli färdiga samtidigt. Perfekt! Ikväll blev det pizza med rökt skinka, färska champinjoner, mozzarella, ruccola och chiliolja. Jag kan lova att vi blev mätta och belåtna!

Här är grundreceptet till min pizzadeg:

25g jäst
1 tsk strösocker
2 1/2 dl fingervarmt vatten
6 dl vetemjöl special
1 tsk salt
1 msk olivolja

Smula jästen i en bunke och lös upp med 1/2 dl av vattnet och tillsätt sockret. Blanda salt och mjöl och häll ned i jästblandningen tillsammans med oljan och resten av vattnet. Rör tills degen börjar gå ihop och använd sedan händerna för att knåda degen så att den blir smidig och elastisk. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. När den jäst klart, ta upp den ur bunken och knåda i två minuter. Dela degen i fyra bitar och kavla ut. Tänk på att inte göra för tjock pizza. Jag brukar försöka hålla mig under 5 mm, eftersom degen höjer sig när den gräddas. Lägg på tomatsås och sådant ni är sugna på och grädda sedan pizzorna i 200 grader i ca 15 minuter eller tills osten blivit gyllenbrun. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar