tisdag 1 mars 2011

Oreo Cheesecake


Nu tänker jag dela med mig av receptet på mina Oreo Cheesecakes. De var försvinnande goda. Lite sötare i smaken än klassiska cheesecakes men de blev ändå inte överdrivet sötsliskiga i och med att jag gjorde minivarianter. Gillar man cheesecake och Oreokakor så lär man älska den här efterrätten! Man kan ju själv välja hur stora cheesecakes man vill göra, jag körde på mellanstora cupcakesformar som jag ställde ned i en muffinsplåt och då fick jag ut 10 st.

Det är en bra idé att börja med själva toppingen eftersom den behöver stå i kylen några timmar.

Oreo Cheesecake:
Botten:
1 paket Oreo
25 g smält smör

Fyllning:
1 paket philadelphia
1 ägg
1 1/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

Topping:
100 g vit choklad
1 ½ dl vispgrädde
25 g philadelphia

Börja med toppingen. Värm vispgrädden (ska ej koka) och rör ned chokladen och rör om tills den är helt smält. Ställ in blandningen i kylen (gärna över natten, men minst 5 tim). Vispa upp grädden och tillsätt philadelphian under fortsatt vispning.

Krossa kexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut blandningen i botten på 10 muffinsformar.

Vispa philadelphia, ägg, socker och vaniljsocker till en slät smet och fyll formarna till ca 3/4.

Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna helt innan toppingen spritsas på.

2 kommentarer:

  1. hejan Jenny
    Jag undrar om du tror att fyllning och topping räcker till en rund cheescake, tänkte göra den så i en form istället för flera små

    SvaraRadera
  2. Toppingen räcker absolut, men det kan kanske vara en bra idé att dubbla satsen med cheesecake. Hoppas att det blir bra!

    SvaraRadera