måndag 14 mars 2011

Brownies med hallon



Här kommer receptet på mina fantastiskt smarriga brownies. Jag kommer garanterat att baka dessa till det stundande kalaset (för jag har en känsla av att den här satsen kommer att gå åt illa kvickt).

Mitt största problem med att baka i långpanna är att jag inte kan skära rakt, så alla kakor blir olika stora. Vissa syns knappt och andra är stora som hus. Inte ens om jag försöker mäta eller använda en linjal blir det rakt...men det jag intalar mig själv att det är lite charmigt när det inte är helt perfekt.

Brownies med cream cheese och hallon: ca 20 bitar
300 g mörk choklad
200 g smör
4 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl vetemjöl

Cream cheese-smet:
200 g philadelphia
1 ägg
1/2 dl strösocker
1 msk vetemjöl

ca 2 dl hallon

Smält smör och choklad i ett vattenbad. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt och häll ned chokladblandningen. Tillsätt mjöl och vaniljsocker och blanda försiktigt.

Vispa ihop alla ingredienser till cream cheese-smeten.

Häll upp brownie-smeten i en liten långpanna (smord eller klädd i bakplåtspapper) och häll sedan cream cheese-blandningen ovanpå. Dra med en gaffel i smeten så att smeterna blandas lite och så att det bildas ett fint mönster. Strö över hallonen.

Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 20 minuter. Låt svalna och skär sedan i bitar.

2 kommentarer:

  1. oj jisses så gott det såg ut! Det där måste prövas illa kvickt! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att du kommer att bli besviken :)

    SvaraRadera