söndag 6 mars 2011

Prinsessbakelser

I helgen fick jag för mig att det skulle vara kul att göra små bakelser. Jag tänkte att det borde vara ganska lätt att fixa. Det var det också! Mitt största bekymmer bestod i att jag inte riktigt visste hur jag skulle göra själva bottnarna. Min första tanke var att baka i långpanna och sedan stansa ut runda kakor som jag skulle skära i tre delar. Min andra tanke var, håll dig borta från kniven, kvinna! Jag har världens sämsta ögonmått och dessutom lyckas jag alltid skära mig när jag ska hantera en kniv. Så istället bakade jag en vanlig rulltårtsbotten och sedan stansade jag ut runda bottnar. Supersmidigt!

Mina små bakelser fylldes med drottningsylt och vaniljkräm. Sedan klädde jag in kanterna med marsipan och spritsade lite grädde på toppen. Det blev succé!

Egentligen ville jag använda rosa marsipan istället, men det fanns bara grön. Det är ju förvisso ganska bra, för då har jag en ursäkt att göra nya bakelser...

2 kommentarer:

  1. oj vad gott det såg ut!!! Och vad smart med rulltårtsbotten. Det där blir till att prova snarast när vi har något att fira. Att bli frisk från förkylning borde väl vara orsak nog? ;)

    SvaraRadera
  2. Mums vad läckert!
    (Jag skickar länk när jag lånat bilder och recept)
    Kram/fina frun

    SvaraRadera