torsdag 31 mars 2011

Mini-cupcakes



Här kommer några fler bilder på mina mini-cupcakes med dumle. Det var perfekt att använda små formar eftersom det blev en väldigt söt historia tack vare dumlekolorna. Och dessutom blev det nästan 40 stycken så de räcker förhoppningsvis ett tag. Men risken är stor att man råkar äta mer än en åt gången eftersom dom är så goda!

När jag bakar cupcakes och framförallt när jag gör minisar så använder jag en spritspåse för att fylla formarna. Det är lätt att få rätt mängd i varje form och man slipper allt kladd på kanterna. Så det rekommenderar jag verkligen!

Mini-cupcakes med dumle: ca 40 st
125 g smör
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
1 dl kakao
2 dl vetemjöl

ca 10 st Dumlekolor

Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda alla torra ingredienser och sikta ned i smeten. Tillsätt smöret, lite i taget och blanda till en slät smet. Fyll muffinsformarna till 3/4 och tryck ned 1/4 kola i varje. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar