måndag 28 mars 2011

Tårtkalas

Igår hade vi kalas här hemma och vi hade hela lägenheten full av fikasugna gäster. Som av en slump hade jag några kakor att bjuda på. Jag hittade även igen en tårta. Nybakad var den dessutom. Ibland har man tur!

Jag hade ingen grön marsipan hemma, så födelsedagsbarnet fick stå ut med en rosa tjejtårta. Han verkade inte lida särskilt mycket som tur var. Jag bakade en vanlig hederlig tårtbotten som jag fyllde med hallon och vaniljkräm. Sedan täckte jag den med grädde innan den fick ta på sig sina rosa marsipankläder. Det blev riktigt smarrigt.


Tårtbotten:
4 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt. Sikta ned mjölet och blanda försiktigt. Häll smeten i en smord form och grädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar