tisdag 3 maj 2011

Strawberry Whoopies

Idag gick det bättre med fyllningen! Ibland behövs bara lite koncentration. Kakorna blev jättegoda och fick en härligt somrig smak tack vare jordgubbarna. Jag tillsatte några droppar röd karamellfärg i kaksmeten och jag tycker att det blev riktigt tjusigt.

Jag tror bestämt att jag ska ta med mig några stycken och bjuda min farfar på imorgon. Han brukar tycka om sötsaker.



Strawberry Whoopies:
ca 16 st
100 g mjukt smör
1 1/4 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ½ tsk vaniljsocker
1 tsk salt
½ dl mjölk

Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt ägget. Blanda alla torra ingredienser i en skål och vänd försiktigt ned i smeten varvat med mjölken. Klicka ut smeten på plåtar med bakplåtspapper ( se till att ha lite utrymme mellan varje kaka så att dom inte flyter ihop) och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 10 minuter.

Strawberry filling:
200 g philadelphia
2 msk florsocker
2 tsk vaniljsocker
ca 50 g jordgubbar

Blanda philadelphian med florsocker och vaniljsocker. Kör jordgubbarna i en mixer och tillsätt jordgubbspurén i philadelphiablandningen. Blanda försiktigt.

Spritsa eller bred ut lite fyllning på hälften av kakorna och lägg sedan ihop dom två och två. Dekorera eventuellt med lite smält choklad. Förvara kakorna i en lufttät burk i kylskåpet så håller dom sig i några dagar.

4 kommentarer:

  1. Åh så fina de blev! sådana här ska jag prova att göra snart! Gillade dekorationen, flott =)

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Jag älskar att baka Whoopies, dom är väldigt enkla att göra och man brukar bli rätt så populär när man bjuder på dom :)

    SvaraRadera
  3. Oj vad gott det såg ut! Ser ut att vara en perfekt kaka till alla sommarfikan som kommer framöver! :)

    SvaraRadera
  4. Ja, dom blev väldigt somriga och goda :) Om man vill kan man ju baka själva kakorna i förväg och frysa in. Sen är det bara att plocka fram och fylla några stycken!

    SvaraRadera