onsdag 11 maj 2011

Ice Cream Cupcakes


Mina cupcakes blev hur goda som helst! Ni måste prova! Jättekul att det funkar att baka med glass. Cupcakesen blev supersaftiga och tog verkligen smak av glassen, dessutom blev dom alldeles sammetslena. Jag använde mig av vanilj- och jordgubbsglass och för att förstärka jordgubbssmaken så rörde jag ned några skivade jordgubbar i smeten.

Nu måste vi skynda oss att äta upp kakorna så att jag kan prova att baka med en ny glassort! Undrar just vilken jag ska testa nästa gång...

Ice Cream Cupcakes: ca 12 st
100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca 200 g glass av valfri sort

Ta fram glassen så att den får tina en liten stund och rör sedan om den så att konsistensen liknar mjukglass.

Vispa smör, socker och vaniljsocker krämigt. Tillsätt ett ägg i taget under fortsatt vispning. Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ned i smeten. Tillsätt glassen och rör om till en jämn smet. Häll upp i formar och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar