onsdag 13 april 2011

Darling Rhubarb


Nu är några av mina somriga bakformar fyllda med somriga cupcakes. Jag köpte några rabarber och hade egentligen tänkt baka en smulpaj, men jag var samtidigt på riktigt cupcake-humör så jag kombinerade helt enkelt båda delarna. Rabarbercupcakes med crumble. Väldigt gott och väldigt mycket sommar-feeling. Jag tycker att själva smulorna på toppen är the icing on the cake, så att säga. Man får lite frasigt tuggmotstånd och samtidigt en mjuk och saftig kaka.

Rabarbercupcakes: ca 12 st
100 g smör
2 ägg
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
3 rabarberstjälkar
1 msk smör
2 msk strösocker
2 msk kanel

Crumble:
50 gram smör
1 dl havregryn
½ dl vetemjöl
½ dl strösocker

Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt. Tillsätt smörblandningen. Vänd försiktigt ned mjöl och bakpulver i smeten.

Skala rabarbern och skär i bitar. Stek bitarna i en stekpanna tillsammans med smör, socker och kanel, tills rabarbern börjar bli mjuk. Rör ned i smeten. Fyll formarna till 3/4.

Nyp ihop smör, havregryn, socker och mjöl till en smuldeg. Strö lite smulor över varje cupcake. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar