fredag 21 maj 2010

Recept på macarons

1.
2.
3.
4.

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet jag använde när jag bakade mina goda macarons. Det tar en stund att baka kakorna, men det är helt klart värt det!

Mandelmaräng
4 st ekologiska äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Grundrecept smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ekologisk äggula
Några droppar valfri hushållsfärg

1. Skålla mandeln genom att låta den koka i ca 1 minut, häll av vattnet och ta bort skalet. Mal sedan mandeln i en mandelkvarn.

2. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt sockret lite i taget. Vispa tills man kan vända bunken upp och ned utan att marängen faller ur.

3. Rör försiktigt i den malda mandeln och florsockret.

4. Använd en sprits och spritsa ut små klickar (stora som femkronor) på en plåt och låt kakorna vila minst 30 minuter innan de gräddas.

5. Grädda i 150 grader i ca 12 minuter.

6. Smörkrämen är enkel att göra. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker krämigt och tillsätt äggulan. Färga med karamellfärg.

7. Bred lite smörkräm på hälften av alla kakorna och lägg resten av kakorna som lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar