måndag 10 maj 2010

Cupcakes till Isak


Några av alla cupcakes som bakades till dopet.


Här är en bild på två av testkakorna som provsmakades av några erfarna fikare. Kakorna fick med bravur godkänt!


I februari fick jag den stora äran att baka 50 cupcakes till ett dop för mitt söta kusinbarn. Det enda kravet jag fick var att det skulle vara chokladcupcakes, resten fick jag bestämma själv. Efter att ha testat några olika smakkombinationer bestämde jag mig slutligen för att fylla chokladcupcakesen med hallonmousse och täcka kakorna med tobleronefluff och sugarpaste. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet på hallonmoussen som verkligen är en höjdare i både cupcakes och tårtor. Dessutom är den inte så krånglig att svänga ihop, vilken inte direkt gör saken sämre...

Hallonmousse:
200 g frysta hallon
knappt 1 dl florsocker
100 g philadelphiaost
4 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Lägg hallonen i en kastrull och låt koka under ca 2 minuter. Pressa hallonen genom en sil så att bara saften blir kvar. Låt svalna. Blanda hälften av saften med philadelphian.
Lägg gelatinet i blöt i några minuter och smält dem sedan med resten av hallonsaften. Låt svalna och blanda ned i färskosten. (Jag brukar alltid sila gelatinet för att bli av med ev. klumpar)
Vispa grädden och vänd ned i philadelphiablandningen. Låt stå en stund så att smakerna hinner sätta sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar