tisdag 11 maj 2010

Chocolate chip cookies



Idag har jag gräddat en plåt med chocolate chip cookies. Jag brukar göra en dubbelsats av smeten och rulla in i bakplåtspapper och stoppa i frysen, sen kan man bara ta fram och skära upp några bitar och grädda om man blir fikasugen eller får besök. Perfekt!
Jag har testat många recept på just chocolate chip cookies och jag har hittat det, enligt mig, bästa receptet i boken A piece of cake av Leila Lindholm.

Chocolate chip cookies:

120 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 ekologiskt ägg
1.5 dl vetemjöl
0.5 dl havregryn
0.5 tsk bakpulver
0.25 tsk salt
100 g choklad av valfri smak
1 st lime, skalet

Vispa smör och råsocker krämigt och rör ned ägget.
Vänd ned mjöl, havregryn, bakpulver och salt.
Hacka chokladen i grova bitar och riv limeskalet, blanda i degen.
Rulla in degen i bakplåtspapper och låt vila i frysen i ca 30 min.
Skär ca 1 cm tjocka skivor av degen och grädda i 180 grader i ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar