onsdag 6 juli 2011

Mariannecupcakes

Jag bakade ju även några cupcakes till gårdagens tillställning och det fick bli mint och choklad den här gången. Med tanke på att det både fanns smörgåstårta och vanlig tårta så gjorde jag minisar. Det skulle ju bli så jobbigt för mormor om gästerna inte tog sig ut genom dörren på vägen hem...

Jag använde Mariannekarameller som smaksättning och på toppen blev det en chocolate fudge frosting. Istället för att bara använda mörk choklad så bytte jag ut och körde 50/50 med mörk och mjölkchoklad, för jag ville få en lite mildare chokladsmak.



Mariannecupcakes: ca 40 st mini
125 g smör
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 dl kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver

ca 15 st krossade Marianne (inte människor, utan helst karameller)

Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda alla torra ingredienser och sikta ned i smeten, häll i smöret och rör om försiktigt. Vänd ned Mariannebitarna. Häll upp i små formar och grädda på 200 grader i ca 10 minuter. Om du gör stora cupcakes så blir gräddningstiden mellan 15-20 minuter beroende på ugn. Håll koll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar